Dataspillavhengighet – Seminar

Her følger en presentasjon av seminaret  om “ALKOHOL-, NARKOTIKA- OG DATASPILLAVHENGIHET” Tyrkiske Organisasjoner i Oslo arrangerte i Pottemakerveien i Oslo i april 2012.

Dataspillavhengighet 

Tyrkiske organisasjoner i Oslo

Pottemakerveien 4

Oslo

15.04.12.

Rolf Brumoen 

Blå Kors senter

 

Spill

 

*Alltid vært vanlig

*For barn og unge : naturlig del av mediehverdag

*Underholdene

* Sosialt ?

*Opplevelse av mestring

*9 av 10 barn mellom 9-16 år spiller mer en 3 timer i uka. (Medietilsynets trygg bruk undersøkelse :2008)

*Gaming

*Gambling

Ulike typer spill

 

*MMO

*MMOFPS

*MMOSG

*MMORPG

Skytespill

 

*MMOFPS -Massively Multiplayer Online First Person shooter. (Counter Strike (CS), Battlefield, Call of duty)

 

Sports/strategi eller sosiale spill 

 

*Second Life

*Entropia

*Habbo Hotell (for yngre)

*Fotball, basket, sykling, golf

Rollespill

 

*Age of Conan

*Tibia

*Everquest

*Lineage

*Runescape

*World of Warcraft (2008 :62 % 10 mill.)

WOW

 

Hva frister/lokker barn/ungdom til å spille ?

 

*Trådløst nettverk hjemme

*Bredbåndtilknytning

*Spilleren selv har sjelden utgifter

*Spillet kan (i starten) gi trygghet og fred i hjemmet

Hva opprettholder spillelyst

 

*Et forutsigbart oppsett av regler og gjensvar i spillet

*Samarbeid og gjensidig avhengighet spillerne imellom

*Samhandling og kommunikasjon spillerne imellom (chatterom utenfor spillet)

*En døgne rundt –aktivitet i det virituelle samfunnet som gjør at spillet fortsetter selv om spilleren selv er logget av

*Konsentrasjon og koordinasjon på en slik måte at hånd, hjerne og øye samarbeider.

*Spillets krav til mestring står i forhold til spillerens ferdighetsnivå slik at spillerenen til en hver tid opplever mestring

*Lyder og ting du ser som virker belønnende ved hensiktsmessige bevegelser eller trekk.

*Stadig økende belønning (poeng)ved hensiktsmessig bevegelser eller trekk som forsterker ønsket spilleatferd

*Synlig digitalt poengskår på displayet

*Andre spilleres oppmerksomhet og beundring / bifall i konkuranse

Avhengighet eller problem  ?

 

*Problematisk dataspilling er ikke en offisiell diagnose

* Spilleavhengighet (penger) : Hyppige, gjentatte spilleepisoder som dominerer pasientens liv på en måte som skader sosiale, yrkesmessige, materielle eller familiære forhold.

*Problemspilling : Høyfrekvent spilling online som fører til negative konsekvenser i spillerens liv i den virkelige verden uavhengig av spillerens motiv for spilling .

Hva er «farlig» spilling 

 

*Når spillingen brukes som en arena for å mestre problemer som :

*Psykisk uro

*Angst

*Depresjon

*Lav sosial mestring

*Følelsesmessige traumer

*Eller : Svært opptatt av prestasjon, teknikk og følelsesmesssige eller økonomiske gevinster av spillet.

*Tidsbruk ikke nødvendigvis et problem i seg selv

Konsekvenser for problematisk spilling 

 

*Stort fravær fra skole eller jobb eller avbrutt skolegang eller jobb

*Brudd i familietradisjoner/ritualer/vaner

*Krangling og verbal aggresjon i familien, tap av foreldreautoritet

*Fysiske plager som mangel på søvn, dårlig blodsirkulasjon, vekttap, dårlig hygiene, lite opptatt av utseende

*Tap av sosialt nettverk

*Minsket sosial kompetanse

*Minsket interesse for samhandling

 Spillesyklus

 

 

Regulering av spilling

 

*Regulering av spilling er nødvendig

*Regulering av online rollespill er mulig

*Regulering øker ønsket atferd på andre områder

Ønsker og behov kan være:

 

Stillhet i huset etter et bestemt klokkeslett

Å kunne delta i raid til bestemte klokkeslett fordi man vil holde avtaler med gruppen sin

Å ha tid til å utføre andre gjøremål i spillet som å melde fra til andre

Hjelpe til hjemme, rydde rommet, handle, lage mat

Felles måltider

Gå på skole /jobb hver dag

Ikke bli avbrutt i spillingen

Ha en annen fritidsaktivitet

Kunne bruke PC og Internett til andre gjøremål uten at det går ut over avtalt spilletid

1-3 timer hver dag ?

Lengre perioder mot spillefrie dager ?

Kan en samarbeide med foreldrene til barnets venner 

Inngå forhandlinger                                                                                         

 

*Spilletider

*Bidrag i husholdningen

*I forhold til lekser

*Andre aktiviteter

Konsekvenser

 

*Inndragelse av PC i tre dager

*Plassering av PC i fellesrom i tre dager

*Kortere spilletid 

 

Oppsummering

 

*Tenk:

*Har barnet mitt det bra ?

*Er spillingen mest for underholdningen eller er det en flukt fra noe ?

*Vær nysgjerrig /sett deg inn i spillet

*Prøv å forstå spillet og betingelsene

*Inngå forhandlinger

*Sett opp ønskelister

*Lag plan A og plan B

*Samarbeid med skole /event. andre 

Nyttige linker

*WWW.rus-ost.no (Foreldreveileder skrevet av Helene Fellman )

*www.medietilsynet.no

*www.barnevakten.no

*www.forskning.no

*www.nickyee.com

*www.vimeo.com/1769353

*www.saftonline.nohttp://no.wikipedia.org/wik/hovedside

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here